Trolig var det opprinnelig sprengleken som var brukt i Kvikne. Det er sannsynlig at nemninga pols gradvis ble tatt i bruk i løpet av siste halvdel av 1800-tallet, samtidig med endring i dansen. Det er mulig den kom inn med Anders Reitan. I samlinga har jeg ikke vært konsekvent, men bruker nemninga springlek/sprenglek om leker jeg antar har vært i bruk i Kvikne før Reitans tid. Det er lite konsekvent bruk av nemning på gamle notenedtegnelser, for eksempel er springdans brukt en del, uten at jeg kjenner til at det er brukt muntlig i Kvikne. I opptakene med Martin Strøm er han heller ikke konsekvent, mens Ola Sivertsen skiller mellom pols og rørospols.
3 Pols i C-dur etter Martin Strøm
4 Pols i C-dur etter Stengel Skogstad
5 Pols i C-dur nr. 1 etter Ansgar Hagen
6 Pols i C-dur nr. 2 etter Ansgar Hagen
7 Pols i C-dur nr. 3 etter Ansgar Hagen
8 Pols i C-dur nr. 4 etter Ansgar Hagen
10 Pols i C-dur etter Olaf Hagen
14 Pols i G-dur etter Martin Strøm
16a Krok-lek etter Stengel Skogstad
16b Kroklek etter Ola Sivertsen
23 Polsdans i G-dur av Ansgar Hagen
24 Pols i G etter Emil på Volden
25a Pols nr. 1 etter Ola Sivertsen i D-dur
26 Pols nr. 2 etter Ola Sivertsen i D-dur
27 Pols nr. 3 etter Ola Sivertsen i D-moll
28 Pols nr. 4 etter Ola Sivertsen i D-moll
29 Sprenglek etter Martin Strøm
31 Sprenglek etter Kristoffer Framstad
34 Pols etter Stengel Skogstad
35 Den siste Jørgen Bjørn spilte
38 Sprenglek etter Stengel Skogstad
44 Sprenglek etter Kristoffer Framstad
46 Polsdans etter Anders Reitan
47 Sprenglek etter Jo Støen og Gammel-Husomen
48 Reitans pols til Bjørnstjerne Bjørnson
59 Martinpols nr. 1 etter Nils Orkelbog
62 Pols i D etter Emil på Volden
64 Skinnfell-leken av Anders Reitan
65 Sprenglek i form etter Melvin Trondsgård
67b Eldgammel pols fra Kvikne, versjon 2
68a Pols i A-dur etter Martin Strøm
73 Springdans etter Anders Reitan
76 Sprenglek nr. 2 av Ola Hagen
79a Martinpols nr. 2 etter Nils Orkelbog
79b Martinpols nr. 2, versjon 2